Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny

Bilpool med Ezeride

  • 2 bilar står på klintvägen 3 vid kvarteret Stensmedjan
  • 1 bil står hos Eidar på lantmannavägen 92
  • 1 bil står på mjölnaregatan 16 vid kvarteret Elefanten

Man hittar kostnad för självrisken på bokningssidan för respektive bil. 

Alla bilar är försäkrade under uthyrning.

Utöver priset för hyreslängden tillkommer en serviceavgift som användaren ser vid bokning. Hyrs den upp till 12 timmar så ingår 100 fria km, hyr man 24 timmar ingår 200 fria km och hyr man 48 timmar ingår 400 fria km. Varje km som överskrider de fria kostar 1,5 kr/km. Faktiskt kostnad för drivmedel tillkommer med ca 0,4 kr/km. Hyresavgiften visas tydligt när du bokar bilen. Kostnader för körsträcka och vägtullar beräknas automatiskt och adderas vid utcheckningen.

Hyreslängd
(timmar)        Hyreskostnad
1                   75kr
2                   120kr
3                   155kr
4                   193kr
5                   233kr
6                   260kr
7                   292kr
8                   320kr
12                 360kr
24                 400kr
48                 760kr

 

Du hittar numret till vägassistans vid Meny - Hjälp i appen.

Via appen kan du ringa vägassistans som hjälper till att lösa problemet. En kostnad tillkommer från försäkringsbolaget.

Anmäl till polisen att bilen är stulen. Kontakta därefter Ezeride Shares kundsupport så fort som möjligt.

1. Vid personskada eller behov av utryckningsfordon ring 112.
2. Fyll i en skaderapport, blankett finns i bilens handskfack.
3. Kontakta Ezeride Shares kundsupport.

• Om du saknar körkort vid skadetillfället.
• Om du är påverkad av alkohol, eller annan drog.
• Om du låter någon annan, som inte godkänts av Ezeride, köra under hyresperioden.
• Om olyckan sker utanför den bokade hyresperioden.
• Om du förlorar bilnycklarna.
• Fel eller skador på bilen orsakade av att du använt bilen felaktigt.
• Om dongeln kopplats ur under hyresperioden.

• Vagnskada
• Brand
• Glasskada (ingen självrisk vid lagning av stenskott). Skador på fram ruta, sidoruta och bakruta.
• Stöld (Inbrott eller stöld av delar/fordon)
• Allrisk (Feltankning och kupéskador)
• Kris (Psykologhjälp vid 10 tillfällen efter olycka/incident)
• Assistans och räddning (Hjälp vid stopp p.g.a. av motorfel, bräns lestopp eller olycka)
• Rättsskydd

Kontakta i första hand vägassistans via Ezeride Share appen och i andra hand Ezeride Shares kundsupport.

En hyrestagare som får en fortkörningsbot eller annan personlig sanktion är skyldig att stå för denna kostnad. Vid parkeringsbot kommer Ezeride Share gå på när boten är tidsstämplad, är den daterad till en pågående hyresperiod kommer hyrestagaren behöva betala för boten.

Minimum hyresperiod är en timme, därefter kan du hyra bilen så länge den är tillgänglig mellan följande dagar och tider.
• Måndag - torsdag: 17:30-06:00
• Fredag: från 16:30
• Helgerna kan bokas från fredag 16:30 fram till måndag 06:00

Du betalar enkelt med Mastercard eller Visa vid utcheckningen. Du behöver registrera ett giltigt betalkort innan du gör din första bokning.

Om du kör längre än de kilometer som ingår vid din bokning tillkommer en kilometerkostnad som läggs på den totala kostnaden när du checkar ut. När du bokar bilen så ser du tydligt kostnaden för eventuella tillkommande kilometer. Priset är 1,5 kr/km.

Bilen skall återlämnas i samma skick som den hämtades. Som hyrestagare är det ditt ansvar att kontrollera att ingenting lämnas kvar i bilen. Om exteriören blivit onormalt smutsig eller lerig, måste du även tvätta den.

Elbilarna skall normalt stå på laddning när du hämtar bilen, skulle den laddningen inte räcka, kan du ladda bilen under hyrperioden. Under hyresperioden är du välkommen att ladda bilen på dess ordinarie parkeringsplats. Alternativt kan den laddas vid snabbladdare som finns utplacerade längs våra vägar eller med den bilens laddkabel som ligger i bagageutrymmet. Glöm inte att lägga tillbaka den när du har laddat klart.

Under din bokning i appen kan du välja att förlänga din bokning. Appen kommer visa den tiden det är möjligt att förlänga bokningen i kalendern. Visas inte ytterligare tid, är tyvärr inte bilen tillgänglig.

Vid utcheckningen skall du rapportera eventuella nya skador som har uppkommit under hyresperioden genom att ta bilder på skadorna. Instruktionerna för vilka bilder som skall tas får du i appen. Det skall tas tre bilder på bilens insida och åtta på utsidan. Är bilderna otydliga kan du som hyrt bilen få stå till svars för nya skador som har uppkommit. Om du vägrar eller inte kan förse Ezeride Shares med foton av bra kvalitet kan du bli ansvarig för skador som har rapporterats av bilägaren. Ezeride rekommenderar dig att spara bilderna i minst sju dagar som skydd för eventuella tvister kring när en skada kan ha uppkommit. Om bilen har fått några nya skador under hyresperioden skall en skaderapport fyllas i av dig som hyrt och kört bilen som underlag för försäkringsbolaget.

Instruktion – utvändiga foton:

Instruktion - invändiga foton:

• 1 foto på främre säten
• 1 foto på baksäten
• 1 foto på bagageutrymme

Bilen lämnas tillbaka på samma parkering som den hämtades. Undvik att parkera på avgiftsbelagd parkeringsplats.

Tjänsten är anpassad för att användas med hjälp av en app så du behöver en enhet där du kan installera appar.

Du hittar bilnyckeln i Ezerides nyckelbox som ägaren har placerat i bilen. Boxen ligger oftast på en plats i bilen som är dold från insyn. Boxen låser och låser upp när du använder låsfunktionen i appen, för att öppna boxen trycker du på den sidan av boxen som har en liten märkning för ett finger. Om du tar ur nyckeln är det viktigt att du lägger tillbaka den på samma sätt som den låg innan.

När du har försäkrat dig om att du är vid rätt bil, så försök att låsa och låsa upp igen några gånger. Kontrollera även att Bluetooth är påslaget på din mobiltelefon. Fungerar det fortfarande inte så kontaktar du Ezeride Shares kundsupport.

Försäkra dig först om att du är på rätt plats. Om bilen inte finns på rätt plats så kontakta omedelbart Ezeride Shares kundsupport.

För varje unikt hyrestillfälle får du en digital nyckel att låsa och låsa upp bilen med. Observera att Bluetooth måste vara påslaget på din mobiltelefon. I bilen hittar du Ezeride nyckelbox som innehåller bilnyckeln, i vissa fall kan du behöva ta ut nyckel ur boxen för att starta bilen. För att få ur nyckeln ut boxen trycker du på sidan av boxen för att öppna den. Boxen är upplåst om bilen är upplåst.

Du kan avsluta uthyrningen när som helst innan den bokade hyresperioden har löpt ut. Appen kommer att guida dig igenom alla steg i utcheckningsprocessen. Du kommer att få en summering av dina resekostnader, tryck på ”checka ut” för att genomföra betalningen, för detta krävs internetanslutning. Befinner du dig i ett garage, eller på annan plats utan uppkoppling, kan du genomföra betalningen så fort du får internetanslutning igen. Uthyrningen är avslutad så fort du har genomfört betalningen. Om betalningen misslyckas får du en faktura, till din registrerade email, som skall betalas inom 5 dagar.

30 minuter före hyresperioden startar får du tillgång till detaljerna kring den bokade bilen. Du identifierar dig som användare med BankID, för detta krävs internetanslutning. När du har identifierat dig får du information om bilens registreringsnummer samt exakta position. Under incheckningen måste du rapportera varje ny skada som inte är med på listan över befintliga skador, detta görs med hjälp av foto och en beskrivning av skadan. Skador som inte rapporteras under incheckningen kan du, som hyrestagaren, komma att hållas ansvarig för. Bilen låser du upp med appen, sen hittar du Ezeride nyckelbox i bilen och sen att trycka på sidan av boxen kommer du åt bilnyckeln.

Du kan avboka din bokning upptill 2 timmar innan start på hyresperioden. Detta gör du under ”Bokningar” i appen.

Ezeride Share tillämpar inte bokningsförfrågan, bokningen sker automatiskt.

I appen söker du efter en bil för den tid du önskar hyra. När du har hittat en bil som stämmer med dina önskemål så trycker du på ”Boka”.

När du hyr en bil via Ezeride Share, så är det för tillfället inte tillåtet att köra utanför Sveriges gränser.

Det går enbart att boka en bil via appen ”Ezeride Share”

De tar gärna emot feedback via Ezeride Shares kundsupport. Syftet med Piloten är att optimera bildelningstjänsten efter kundernas behov och önskemål. Tjänsten är ny och kan därför fortfarande ha brister, då är det värdefullt för de att du rapporterar in felen du upptäcker, så att de kan lösa dem så fort som möjligt.

Vid behov så kommer Ezeride Shares kundsupport hjälpa till med att kontakta bilägaren.

Om du efter utcheckningen upptäcker att du har glömt något i bilen kontaktar du Ezeride Shares kundsupport så hjälper de dig. Kontakta Ezeride via contact@ezeride.io eller på telefonnummer 020-89 91 46

Så här kommer du igång

  • Ladda ner Ezeride Share appen
  • Följ stegen i appen för att sätta upp ditt konto
  • Hitta en bil nära dig och boka i appen
  • Lås och lås upp med hjälp av appen

  • Se till att inte lämna något efter dig
  • Parkera bilen på samma plats som du tog bilen
  • Sätt bilen på laddning
  • Säkerställ att bilen är låst

Om bilarna är fulladdade har de en räckvidd på ca 30 mil. Eidars personal använder bilarna i arbetet, men de kommer ladda de när de står still så att de är så fulladdade som möjligt. Om man bokar som andra person snart efter att den lämnats tillbaka så kan det hända att den inte hunnit ladda upp fullt och räckvidden kan därmed vara kortare.