
Kundservice
På Mina sidor har du möjlighet att kontakta oss dygnet runt och göra ärenden som till exempel att anmäla intresse för lägenheter, göra en felanmälan eller störningsanmälan. Vill du hellre ringa oss är du varmt välkommen, se våra öppettider nedan. Du kan även ringa 0520-877 00 och boka en tid för att träffa oss på Eidar Center, eller besöka oss under vår drop in-tid: måndag-torsdag kl 14-16.
Missa inte
Kontakta oss
Du är alltid välkommen att ringa oss på 0520-877 00 under vår telefontid, men du vet väl att du kan utföra många av dina ärenden dygnet runt på eidar.se/mina-sidor?
Om du vill besöka oss på Eidar Center önskar vi att du i första hand ringer 0520-877 00 och bokar en tid för ditt besök. Du kan även besöka oss under vår drop in-tid för obokade besök, måndag-torsdag kl 14-16.
Välj vilken avdelning du vill komma i kontakt med för att se telefontiderna.
Frågor om ditt boende
Undrar du över något som rör din lägenhet, huset eller kvarteret du bor i? Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att svara på dina frågor.
På sidan Jag är hyresgäst har vi samlat information om vad som gäller kring din lägenhet, huset och gården samt om hyra och betalning. Läs gärna där först, där hittar du svaret på många av våra vanligaste frågor kring ditt boende.
Vill du anmäla ett fel så gör du enklast det på Mina sidor.
Felanmälan
Observera att om ett fel beror på onormalt slitage/handhavande fel kommer Eidar att debitera kostnaden för utfört arbete på din nästa hyresavi.
Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att byta glödlampor och rensa ditt avlopp. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats.
Du kan göra felanmälan på Mina sidor.
Akuta fel /jour
Kontakta jouren när det gäller akuta fel som upplåsning, hissproblem och störningar. Det är larmcentralen SOS som svarar, och de kontaktar sedan de olika firmor eller vaktbolag som vi har avtal med, beroende på ärendet. Det är viktigt att jouren bara används till akuta fel.
Du som hyresgäst kan behöva betala kostnaden för jourens jobb. Detta gäller exempelvis vid:
- stopp i avlopp som är orsakats av dig som hyresgäst
- kall lägenhet där innertemperaturen efter mätning visar sig över gränsvärdet
- strömlös lägenhet där du inte först kontrollerat och bytt eventuella säkringar själv
- lås som behöver öppnas efter att du som hyresgäst låst dig ute
Vid fel som inte är akuta gör du en felanmälan på Mina Sidor eller kontaktar oss under telefontid för att få hjälp.
Uthyrning
På Mina sidor kan du ställa dig i kö, söka lägenhet och tacka ja till erbjudanden. Du är alltid välkommen att ringa oss, med anledning av Covid-19 tar vi endast emot bokade besök på Eidar Center.
Störningsanmälan
Att bo i en lägenhet nära andra människor är inte alltid helt problemfritt. Som grannar är vi med och skapar varandras boendemiljö och det är viktigt att visa hänsyn och tänka på hur ens egna beteende påverkar grannarna. Om du tycker att dina grannar väsnas för mycket kan du göra en störningsanmälan.
När du ringer jouren tar larmcentralen SOS emot ditt ärende och tar det vidare till vaktbolaget som hjälper dig. Vaktbolaget skickar ut personal som kan konstatera störningen och ha ett samtal med den som stör. Vid den andra konstaterade störningen får hyresgästen betala för utryckningen (1080 kr år 2022) och vid flertalet störningar kan hyresgästens kontrakt sägas upp.
Det är möjligt att anmäla störningar anonymt om du så önskar.
Skadedjur
Upptäcker du till exempel kackerlackor, myror eller vägglöss är du skyldig att omedelbart meddela Eidar detta. För Eidar är det jätteviktigt att få kännedom om skador och ohyra så att vi snarast möjligt kan begränsa skador och spridning. För dig som hyresgäst är saneringen av ohyra gratis.
Har du frågor kring skadedjur eller behöver rådgivning kan du kontakta Anticimex. Anticimex webbplats
Besiktning
Besiktningens telefontid är stängd den sista och första vardagen varje månad eftersom besiktningsmännen har fullt upp med besiktningar i samband med månadsskiften.
Ekonomi
Du kan ringa vår ekonomiavdelning för att ställa frågor om fakturor, betalningsmöjligheter etc.
Student
Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller huset du bor i ska du göra en felanmälan. Det kan du göra på Mina sidor.
Observera att om felet beror på onormalt slitage/handhavande fel kommer Eidar att debitera kostnaden för utfört arbete på din nästa hyresavi. Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att byta glödlampor och rensa ditt avlopp. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats.
Vanliga frågor och svar
I en lägenhet ska det vara mellan 20 och 23 grader. Börja med att mäta temperaturen mitt i rummet, cirka en meter upp från golvnivån. Om termometern visar under 20 grader, se då till att vreden på elementen är uppskruvade på max. Har du möbler och gardiner som står framför elementen så kan dessa hindra att värmen sprids i rummet. Läs mer om inomhustemperaturen.
I en lägenhet uppstår alltid ett visst slitage, vilket är helt normalt i ett hem. Om det sker olyckshändelser i hemmet eller om någon är vårdslös så att slitaget blir större än det som räknas som normalt, är du som hyresgäst skyldig att betala Eidar för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar. Som hyresgäst har du ett ansvar och en skyldighet att anmäla skador till Eidar så fort de uppstår.
Självklart, om det inte sker alltför ofta. Meddela gärna dina grannar i god tid innan du ska ha fest och visa hänsyn till de övriga hyresgästerna. Tänk på att om du är för högljudd så kan störningsjouren kallas in, och då debiteras du 1 075 kronor (år 2020). Upprepade störningar leder dessutom till vräkning.