Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny Hoppa till vänstermeny
Hand som pekar på datorskärm

Hyra & betalning

Här har vi samlat information kring din hyra, vilka betalsätt vi erbjuder och vad du ska göra om du har svårt att betala din hyra.

Hyran betalas i förskott, vilket betyder att nästkommande månadshyra ska vara inbetald före den sista bankdagen innan månaden börjar. Aprilhyran ska exempelvis vara betald senast den 31 mars.

Betalsätt för hyran

Miljöarbete är viktigt för Eidar, som ligger i absoluta toppen bland Sveriges allmännyttiga bostadsbolag vad gäller klimatsmart-arbetet. Av miljöskäl har vi därför inte längre hyresavier i pappersformat. Här är alternativen du som hyresgäst kan välja mellan:

E-faktura direkt till din internetbank

Logga in på internetbanken och klicka i att du önskar få fakturan från Eidar som e-faktura. På så sätt får du din hyresavi till internetbanken runt den 15:e varje månad.

Autogiro

Summan dras per automatik sista vardagen i månaden från ditt bankkonto. Du kan ansluta dig till autogiro i din internetbank. Det är även möjligt att fylla i blanketten ”Medgivande om hyresbetalning via autogiro” och skicka till oss. 

Du kan alltid se din hyresavi på Mina sidor

Genom att logga in på Mina sidor så kan du som är hyresgäst se och skriva ut din hyresavi. Du kan se saldo, OCR-nummer och dina avtal samt historik. Du som har individuell el- och/eller vattenavläsning kan även se din förbrukning och på så sätt få bra koll på månadens utgifter. Förbrukningen av el-och varmvatten debiteras i efterhand med eftersläpning på två månader.

Vad händer om jag inte kan betala min hyra i tid?

Alla kan hamna i ekonomisk knipa någon gång. Ett tak över huvudet och ett hem att trivas i är ett måste för att må bra i livet. För att inte riskera att hamna efter med hyran vill vi ge några råd och lite information.

  • Hyran betalas i förskott, senast sista dagen i månaden innan. Hyran för april ska alltså vara betald senast den 31 mars.
  • Tänk på att alltid kontakta oss om du inte kan betala din hyra i tid. Om hyran inte finns på Eidars konto efter förfallodatum skickar vår samarbetspartner Intrum ut ett inkassokrav med den lagstadgade avgiften 180 kronor.
  • Kontakta Intrum om du fått ett inkassokrav och har problem med att betala din hyra. Ju tidigare du kontaktar dem desto större är möjligheterna att ni tillsammans kan lösa dina problem. Kontaktuppgifterna kommer du som är berörd att se på det inkassokrav som skickas till dig.
  • Du kan även kontakta Trollhättans stad konsumentvägledning för att få rådgivning eller för att undersöka möjligheten till försörjningsstöd, bostadsbidrag eller för att få hjälp med att planera din ekonomi.
  • Kontakta vår kundservice för att se om det finns möjlighet att byta till ett mindre- eller billigare boende som är mer ekonomiskt hållbart.

Förhandlingar med Hyresgästföreningen

När Eidar förhandlar om din hyra så gör vi det i normalfallet med Hyresgästföreningen. Vi har en avtalad förhandlingsordning enligt hyreslagens regelverk med denna part. Förhandlingsordningen omfattar våra bostäder.

Hyresgästföreningen som är en hyresgäststyrd organisation har bland annat som uppgift och ambition att stärka våra hyresgästers möjlighet till boinflytande, boendedemokrati och trivselaktiviteter. Hyresgästföreningen företräder enligt förhandlingsordningen Eidars hyresgästers intressen i den årliga hyresförhandlingen men också vid exempelvis renoveringar. På Hyresgästföreningens hemsida får du mer information om vad du som hyresgäst kan få hjälp med.

Av din hyra så förmedlas 12 kr i månaden (2020) till Hyresgästföreningen genom en så kallad hyressättningsavgift. Avgiften finansierar att de ska kunna företräda våra hyresgäster i hyresförhandlingar. Detta är en obligatorisk avgift som är en del av vårt hyresavtal, oavsett om du är aktiv medlem i hyresgästföreningen eller inte (såvida inte avtalsvillkoret sägs upp och annan skriftlig överenskommits görs mellan enskild hyresgäst och hyresvärd) . Du kan också välja att bli medlem i Hyresgästföreningen men får då betala en separat medlemsavgift till Hyresgästföreningen

Fakturor för skador och onormalt slitage

I en lägenhet uppstår alltid ett visst slitage, vilket är helt normalt i ett hem. Om det sker olyckshändelser i hemmet eller om någon är vårdslös så att slitaget blir större än det som räknas som normalt, är du som hyresgäst skyldig att betala Eidar för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar. Som hyresgäst har du ett ansvar och en skyldighet att anmäla skador till Eidar så fort de uppstår.

När du får en faktura av Eidar kommer den alltid som e-post oavsett valt betalsätt för hyran. Fakturan betalas alltid med bankgiro.

Payment from abroad

If you want to make payment to Eidar from abroad must specify:
IBAN: SE85 9500 0099 6042 0299 2089
BIC NDEASESS
Bank Account Number: 9960 420299 2089
NOTE! Do not forget to specify who the sender is and what the payment regards.