Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny Hoppa till vänstermeny

Felanmälan

Ibland uppstår det problem, och då löser vi det. Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller huset du bor i ska du göra en felanmälan, så åtgärdar vi det.

Gör en felanmälan

Enklaste sättet att felanmäla är att logga in på Mina sidor. Bifoga gärna en bild som visar vad som är fel, det underlättar för oss att hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt. Vill du hellre prata med oss når du oss på 0520-87700 under våra telefontider.  

Observera att om felet beror på onormalt slitage/handhavandefel kommer du få betala för det utförda arbetet. Eidar skickar då en faktura till din e-postadress och fakturan betalas med bankgiro. 

Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att byta glödlampor och rensa ditt avlopp. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats. På sidorna under Din lägenhet kan du läsa mer om ditt ansvar som hyresgäst och hur du sköter om din lägenhet.

Tillträde

När du gör en felanmälan får du frågan om du ger Eidar tillträde att gå in i din lägenhet när du inte är hemma. Antingen möter du upp Eidar eller vår entreprenör på avtalad tid eller så ger du oss tillträde. Om du har en nyckeltub är det viktigt att du placerar en nyckel i tuben så vi kommer in i lägenheten. Om vi kommer på avtalad tid och ingen möter upp eller nyckel i tuben saknas kommer vi fakturera dig för en så kallad ”bomkörning”. Det kostar 280 kronor (2023).

Kan du åtgärda felet själv?

Vissa enklare fel, såsom stopp i golvbrunnen, diskhon eller byte av lampa behöver du inte felanmäla, utan det fixar du själv. Använd söken här på sidan eller kika under Din lägenhet för att få hjälp med det som krånglar hemma hos dig.

Problem med el, vatten eller värme?

När Eidar har planerade åtgärder eller akuta fel som påverkar el, vatten eller värme så informerar vi dig via Mina sidor och e-post. Har du inte fått information så kan det vara nätägaren som har en driftstörning.

Trollhättan Energi driftinformation. Här kan du även registrera dig för att få sms när ett planerat arbete eller en akut driftstörning påverkar din adress. Det gäller såväl el, vatten som värme. 

Har du problem med temperaturen i lägenheten så hittar du mer information på sidan Inomhusklimat.
OBS! Om du felanmäler att det är för kallt i lägenheten och Eidar skickar ut personal för att kontrollera/åtgärda felet, och det visar sig att temperaturen i lägenheten inte understiger 20 grader så kommer vi att fakturera dig 280 kr (2023) för arbetstiden. 

Bor du i våra ytterområden?

Då är Vattenfall nätägare. På Vattenfall driftinformation kan du se aktuella strömavbrott och på Vattenfalls Mina sidor kan du registrera så att du får sms när ett planerat arbete eller en akut driftstörning påverkar din adress. 

Finns ingen aktuell driftstörning ska du göra en felanmälan till Eidar.

Problem med tv, internet och telefoni?

Om ditt internet, tv eller telefoni inte fungerar ska du kontakta den leverantör som du har abonnemang hos. På sidan TV, internet och telefoni Under rubriken Vad gäller i ditt kvarter? kan du se vilken tjänsteleverantör du har om du använder det tv-kanal paket som ingår i hyran. 

Akut felanmälan

Vid akuta fel under kvällar och helger, till exempel vid hissproblem eller om du tappat din nyckel, ring Jouren på 0520-87799.

Det är larmcentralen SOS som svarar, och de kontaktar sedan de olika firmor eller vaktbolag som vi har avtal med, beroende på ärendet. Det är viktigt att jouren bara används till akuta fel.

Du som hyresgäst kan behöva betala kostnaden för jourens jobb. Detta gäller exempelvis vid:

  • stopp i avlopp som är orsakats av dig som hyresgäst
  • kall lägenhet där innertemperaturen efter mätning visar sig över gränsvärdet
  • strömlös lägenhet där du inte först kontrollerat och bytt eventuella säkringar själv
  • lås som behöver öppnas efter att du som hyresgäst låst dig ute

Eidar skickar då en faktura till din e-postadress och fakturan betalas med bankgiro.